15 آذر 1402

نکات استفاده از ویلچر در زمان سفر با هواپیما

98 دفعه

به طور معمول، افراد توان‌خواه و یا افرادی که به دلیل بیماری یا مشکلات جسمی نیاز به استفاده از ویلچر در سفر با هواپیما دارند، از خدمات ویلچر استفاده می‌کنند. امروزه، یکی از ویژگی‌های متمایزکننده بین شرکت‌های هواپیمایی در ایران، خدمات ویلچر هواپیما است.اگر تاکنون در این مورد مستقیم یا غیرمستقیم تجربه داشتید، حتماً می‌دانید که در مورد چه موضوعی صحبت می‌کنیم. در این مقاله از مجموعه مقالات راهنماسفر، به بررسی نحوه استفاده از ویلچر در سفرهای هوایی و نکات مهم آن می‌پردازیم.

خدمات استفاده از ویلچر در زمان سفر با هواپیما

در صورتی که برای اولین بار دنبال خدمات ویلچر در سفر هوایی می‌گردید، بهتر است در ابتدا با این خدمات آشنا شوید. خدمات ویلچر هواپیما شامل کمک به افرادی است که در حال جابه‌جایی هستند و به ویژه در زمان سوار شدن و پیاده شدن از هواپیما نیاز به کمک دارند.این خدمات از زمان ورود به فرودگاه تا زمان سوار هواپیما شدن و در انتهای مسیر، پیاده شدن از هواپیما در دسترس شما قرار می‌گیرد. با استفاده از خدمات ویلچر هواپیما، شما می‌توانید در فرودگاه یک ویلچر دریافت کنید و از مسئول مرتبط درخواست کمک در هنگام جابجایی به مقصد را داشته باشید.

استفاده از ویلچر در سفر با هواپیما

چه افرادی مجاز به استفاده از ویلچر در سفر با هواپیما هستند؟

سوالی که ممکن است در ذهن شما نیز ایجاد شده باشد این است که در چه شرایطی می توان از خدمات ویلچر هواپیما استفاده کرد و این سرویس برای چه گروهی ارائه می‌شود. حال به شرح آن دسته از افرادی که می‌توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده کنند، می‌پردازیم.برخی هواپیماها این سرویس را برای افراد ناتوان دائم یا موقت ارائه می‌دهند. افراد ناتوان دائم شامل افرادی هستند که به طور کامل فلج هستند، فلجی در یک قسمت از بدن دارند، بهبودپذیری بدن، کم شنوایی و نابینایی دارند.

افرادی که بیماری‌های فیزیکی و روانی دارند و به دستور پزشک نیاز به صندلی ویلچر دارند نیز می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

چه زمانی باید برای ویلچر در هواپیما درخواست بدهیم؟

مناسب‌ترین زمان برای درخواست خدمات ویلچر در سفر هوایی در هنگام خرید بلیط هواپیما است. در واقع، شما در زمان خرید بلیط هواپیما، تیک درخواست خدمات ویژه ویلچر را (با نام ssr) فعال می‌کنید و به هواپیمایی خود اطلاع می‌دهید که نیاز به این خدمات دارید.برای استفاده از این خدمات، باید هزینه‌ای بیشتر از حالت عادی پرداخت کنید. در عین حال، لازم است در نظر داشته باشید که ممکن است طول بکشد تا بلیط شما تایید شود، زیرا شرکت هواپیمایی نیاز به زمان برای هماهنگی اقدامات لازم دارد. این فرآیند ممکن است بین 24 تا 72 ساعت طول بکشد.

اطلاعات لازم برای فرم ویلچر در هواپیما

وقتی قصد دارید از طریق سایت هواپیمایی، خدمات ویلچر هواپیما را درخواست کنید، باید اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره تلفن همراه و تلفن ثابت خود را وارد کنید. همچنین باید جزئیات پرواز مورد نظر خود را مانند مبدا و مقصد و زمان پرواز وارد کنید. به دیل محدود بودن تعداد صندلی‌های ویلچر در هر پرواز، پس از ثبت نام آنلاین، پیشنهاد می‌شود با شماره تماس‌های مربوطه تماس بگیرید تا از رزرو صندلی و استفاده از ویلچر در سفر با هواپیما اطمینان حاصل کنید.

نکاتی که پیش از پرواز و استفاده از ویلچر باید به آن‌ها توجه داشت

اگر پرواز شما شامل ترانزیت است و باید در فرودگاهی تغییر کنید، لطفا زمان‌بندی سفر خود را دقیقا محاسبه کنید. در فصل‌های پررونق مانند تابستان، احتمال دارد که مهمان‌داران یا مسئولین خدمات ویلچر هواپیما با تاخیر شما را همراهی کنند.
قبل از سفر خود، توصیه می‌شود که بهترین هواپیمای موجود را انتخاب کنید. در هواپیماهای بزرگ‌تر، خدمات بهتری برای افراد با نیازهای خاص وجود دارد و به دلیل وجود مسیرهای بیشتر، رفت و آمد شما راحت‌تر خواهد بود.
قبل از سفر با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید و اگر هنوز درخواست ویلچر نداده‌اید، آن را ثبت کنید. اگر قبلا درخواست داده‌اید، لطفا دوباره اطمینان حاصل کنید که در بلیط شما کد SSR یا عبارت "نیاز به کمک ویژه" درج شده است.

در مورد تدبیرهای خود در مورد وعده های غذایی نیز فکر کنید. در طول پرواز یا ترانزیت شما ممکن است نیاز به غذا داشته باشید و بهتر است به خاطر داشته باشید که مسئولین خدمات ویلچر هواپیما مسئولیت بردن شما به رستوران را ندارند. بنابراین، اگر امکان دارد، بسته غذای خود را از خانه بردارید.

نکاتی که در فرودگاه باید برای استفاده از ویلچر به آن‌ها توجه داشت

پیش از ساعتی که بیشتر مسافران به فرودگاه می‌آیند، بهتر است برای سفر خود آماده شوید، به ویژه اگر سفرتان در زمان تعطیلات است. با این کار می‌توانید به راحتی اموری مانند تحویل چمدان‌ها و... را انجام دهید. با این حال، برخی شرکت‌های هواپیمایی افراد با ویلچر را زودتر چک می‌کنند، اما در بعضی موارد دیگر اینطور نیست و اگر دیر برسید، ممکن است با شلوغی مواجه شوید.

به مسئول خود توضیح دهید چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید و کدام کارها را نمی‌توانید انجام دهید.

اگر می‌توانید قدم بزنید، احتمالا بایستید و از بخش امنیتی عبور کنید. اگر نمی‌توانید، یک مامور خصوصی مسئولیت بررسی لوازم شما را بر عهده خواهد گرفت و در همه موارد ویلچر نیز بررسی خواهد شد.

اگر ویلچر خود را به همراه دارید، انتظار داشته باشید که در باجه و حین سوار شدن آن را بررسی کنند. البته باید در نظر بگیرید که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به مسافران اجازه نمی‌دهند ویلچر خود را در طول پرواز داشته باشند. اگر در چنین شرایطی می‌خواهید آن را در هنگام نشستن در هواپیما و در مقصد داشته باشید، احتمالا مجبور خواهید شد آن را بسته‌بندی کرده و به بخش بار تحویل دهید.

سخن پایانی

در این مقاله از راهنماسفر با نحوه استفاده از ویلچر در فرودگاه و هواپیما آشنا می‌شوید. اگر دچار معلولیت یا ناتوانی هستید و نیاز به استفاده از ویلچر در سفر هوایی دارید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا با نکات مربوط به این امر آشنا شوید. با خواندن این مقاله می‌توانید پاسخ سوالات خود را در باره استفاده از ویلچر در سفرهای هوایی بیابید.

آخرین ویرایش در سه شنبه, 21 آذر 1402 00:31